Tuesday 7 February 2012

Som Tam sedap..

haa..mayb ramai yg pernah dgr nama som tam nie tp tak b'peluang nak rasa..pernah cuba buat tp tak jd coz mknn yg asal dr thailand nie kne pakai bahan2 asal kot..hu~~


bila buat tak jd so ape lg,aku beli yg dh siap jer lar kt kedai..ada satu kedai mkn dkt pekan sg besi jual pelbagai mknn asal dr thailand..aku mmg suka..slh satu som tam lar..tgk cara dowg buat mudah sgt..mse g pengkalan kubor ari tue aku smpt gk tnye resipi dr kakak yg jual tue..


bahan2 dalam som tam:
betik muda
udang baring/kering
kacang tanah yg dh grg
sos ikan
bawang putih
cili
kacang pjg
kangkung/salad
tomato
gula khas kaler perang2 cm gula kabung kot
asam limau nipis


mknn nie cm salad lar coz sume sayur mkn mentah..rasa masam2 manis sket..sedap...td mse tgu order som tam pon dh kecur air liur tgk akak tue menumbuk2 dlm lesung khas utk som tam..nnt nk beli lesung som tam lar plak..hu~~


tadaa..ini lar som tam betik..bila nikmati som tam nie buat aku teringat saat2 bekerja di perantauan kt Perlis..sempat sebulan keje kt sne..tambah lak bulan puasa..tiap2 ari beli som tam..kt sne rmi mek siam jual som tam..mcm2 jenis som tam ader..somtam mangga..nk cmpr betik ngan mangga pon blh..hu~~rindu Perlis...bla lar blh jejak kaki ke sne lak..hu~~

2 comments:

  1. kuat gila volume lagu, terkejut aku. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lar..aku tak reti nk ejas bg slow..cmne erk?ko leh tlg ajar x?aku pon br blajo blog nie..

      Delete