Tuesday 1 November 2011

Good Bye October,Welcome November..Sedia hadapi banjir

Assalamualaikum..

Pejam celik rupanya kita dah memasuki bulan baru untuk tahun ini..November menjengah meninggalkan Oktober dengan memorinya..semoga hari-hari yang mendatang akan lebih baik dari hari yang sebelumnya..

Sekarang musim hujan dan kita memasuki fasa berjaga-jaga menghadapi musim banjir..dijangkakan negeri-negeri belah pantai Timur akan dilanda banjir..setakat hari ini maklumat yang diterima Pahang hanya menerima 30% jumlah hujan sahaja..bermakna ini baru sedikit..tapi dh macam nak banjie so berjaga-jaga untuk masa akan datang..

Tips menghadapi banjir:

1) Simpan dokumen penting di tempat yang selamat..dan seal elok2..
2)Jika tempat kita dah pernah dilanda banjir sblm nie so get ready lar takut2 banjir lagi kali nie
3)Alihkan barang2 letrik tue ke tmpt yg lbh tgi n slmt
4)Update selalu keadaan banjir or paras air samada melalui radio or media yg laen dan hebahkan kepada jiran tetangga.biar sama2 selamat.
5)Pindahkan bahan2 kimia or berbahaya ke tempat laen supaya tak t'bawa dek arus banjir nanti..bahayakan org laen plak..
6)Matikan elektrik dan gas
7)Bila banjir firstly selamatkan diri dahulu yer..yang laen blkg kira..pindah segera ke Pusat Pemindahan Banjir dgn kadar segera dan jgn tangguh2..bimbang banjir bertambah teruk..
Jangan tunggu sehingga keadaan bertambah rumit..pindah segera apabila banjir melanda..(gambar hiasan)


Hujan beberapa hari nie buat kereta abah berkulapok sayang..mama panaskan enjin kereta abah yang dah seminggu duduk bawah garaj tue..abah pakai kereta mama sebab abah xsempat baiki econ..hujan2 nie susah lar xdk econ abah nk jalan jauh..

ehh...kenderaan rasmi mama pun nak menempel..berjemur kejap..hik~~


No comments:

Post a Comment